Skip to content

Testosteron verhogen met deze simpele tips

Je testosteron verhogen is makkelijker dan je denkt! Dit belangrijke mannelijke hormoon is bepalend voor een heleboel zaken in ons lichaam. Het is daarom belangrijk dat we dit niveau goed op peil houden. Lees hieronder tips zodat jij vandaag nog je testosteron niveau kan verhogen.

1) Wat is testosteron?

Voordat we je je helemaal onderdompel in tips om je testosteron te verhogen moeten we eerst een andere belangrijke vraag beantwoorden: wat is testosteron?

Testosteron is een mannelijk geslachtshormoon met veel verschillende doeleinden. Zo hebben we het nodig voor de aanmaak van sperma, maar stimuleert het ook ons lichaamshaar. Denk hierbij dus aan alle haren op je lichaam zoals je oksels en borst, maar ook je baardgroei. Testosteron speelt daarnaast ook een factor in de mannelijke ontwikkeling: je penis, ballen, maar ook je stem. Daarnaast is het mannelijke hormoon ook nodig om seksueel opgewonden te raken!

Klinkt redelijk belangrijk, toch?

Testosteron is dus ook bepalend voor ons libido. Het zorgt ervoor dat we opgewonden raken en een gezonde sex drive hebben. Een laag libido kan dus ook komen door een geprek aan testosteron. Je merkt het op aan weinig zin zin in seks óf hebt moeite om een erectie te krijgen. Heb je problemen met het krijgen van stevige erectie? Dan kan een penispomp een handig hulpmiddel zijn.

2) Testosteron en leeftijd

Ons testosteron peil varieert naarmate we ouder worden. Wanneer we jong zijn, zijn er weinig hormonen. Vanaf ongeveer 12 jaar schiet dit (in de meeste gevallen) opeens flink omhoog. De start van onze puberteit. Na de piek tussen 20 en 30 jaar begint het weer langzaam af te nemen. Zie hieronder een testosteron leeftijd grafiek:

testosteron leeftijd grafiek
Testosteron grafiek per leeftijd

3) De beste testosteron boosters

Op het internet is onwijs veel te lezen en vinden over het verhogen van je mannelijke hormonen. Dat gezegd hebbende zit er ook heel veel troep en onzin tussen. Dure pillen en goedjes die niet werken schieten als paddenstoelen uit de grond. Wij hebben het internet afgespeurd naar de beste en veiligste manieren om meer testosteron te krijgen. We hebben deze manieren verdeeld in twee categorieën: 

  1. De natuurlijke manier: via voeding, sporten etc.
  2. Hulpmiddelen: natuurlijke producten, maar met wat extra hulp

3.1)  3 natuurlijke testosteron boosters

Je testosteron op een natuurlijke manier een boost geven zal niet altijd de snelste manier zijn, maar wel de beste en de veiligste.

In jouw lichaam draait het allemaal om balans. Wanneer je gezonder wilt leven moet je dit op een natuurlijk manier doen. Je kan gebruik maken van supplementen, maar uiteindelijk draait het toch echt om gezondere gewoontes creëren voor jezelf. Wij hebben de drie beste natuurlijke testosteron boosters voor je onder elkaar gezet:

1. Testeron verhogen door te sporten

Sporten is een van de beste manieren om gezond te blijven, maar het is ook nog eens een goede manier om je testosteron te boosten. Veel onderzoeken tonen aan dat mannen die regelmatig sporten een hoger level hadden van het mannelijke hormoon.

Krachttraining zoals het heffen van gewichten, is de beste manier om de levels te verhogen op kort- en lange termijn. Trainingen met een hoge intensiteit zoals intervals zijn ook erg effectief.

Dat gezegd hebbende doet sporten in het algemeen al zijn werk. Dus, waar wacht je nog op? Sportkleding aan en duik de sportschool in of ga een rondje hardlopen.

2. Voeding om je testosteron te verhogen

Hoewel voeding net als sporten sowieso belangrijk is voor je gezondheid, is het ook nog eens een geweldige manier om meer testosteron te krijgen. Eet vooral voeding met genoeg eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten. Hieronder verschillende soorten voeding waarmee je jouw testosteron kan verhogen:

  • Oesters: heel veel zink, en laat dat nou net belangrijk zijn voor je sperma productie
  • Vis: bomvol met natuurlijke vetten én niet te vergeten, vitamine D
  • Kip & eieren: voeding met veel eiwitten zoals een eitje of een stuk kipfilet 
testosteron verhogend voedsel

Hoewel er veel voeding is waarmee je het niveau kan boosten, zijn er ook nog een aantal middelen die je testosteronniveau doen verlagen:

  • Alcohol: hoewel bier vaak wordt gezien als een mannelijk drankje, is het niet bepaald goed voor ons belangrijkste mannelijke hormoon, ironisch.
  • Veel suikers en ongezonde vetten: het eten wat over het algemeen ongezond is, is ook niet bepaald goed voor je mannelijke hormoon. In plaats van je testosteron te verhogen, kan het andersom gaan werken.

3. Slaap

Een van de meest ondergewaardeerde bezigheden voor onze gezondheid: een goede nachtrust. Goede slaap helpt zeker om je testosteron gehalte op peil te houden. Uit verschillende studies blijkt namelijk dat te weinig slaap een negatief effect kan hebben (bron). 

Bij mannen die regelmatig maar 5 uur sliepen per nacht, nam het niveau van het mannelijke hormoon af met ongeveer 15%. Genoeg reden om eens wat eerder naar bed te gaan.

3.2) Hulpmiddelen 

Onderstaande hulpmiddelen zijn geschikt voor mannen die snel resultaat willen zien. Een extra duwtje in de rug zullen we maar zeggen.

1. Vitaminen & mineralen

Hoewel er vaak discussie is over welke vitaminen supplementen wel en niet werken, zijn ze voor het verhogen van je testosteron helemaal niet zo’n slecht idee. Vitamine A, B, C, E en Zink spelen namelijk een belangrijke rol voor de regulatie van onze sekshormonen. 

Wat extra supplementen nemen met deze vitamines kan dus zeker een positief effect hebben. Daarnaast adviseren we wel om deze supplementen alsnog te combineren met voeding! Gebruik ze nooit als vervangers.

2. Testosteron supplementen

Als we het over testosteron supplementen of aanvullers hebben komen we bij het zogenoemde ‘grijze’ gebied. De supplementen die we hieronder hebben neergezet zijn veilig, maar of ze echt 100% werken is medisch nooit bewezen. Wel kunnen we uit verschillende reviews afleiden dat deze supplementen wél werken voor anderen.

Of dit een placebo effect is durven wij niet te zeggen, dus oordeel zelf. Het supplement bevat een hoge concentratie aan zink, L-arginine en magnesium. Wanneer je dus wat vaart erachter wilt hebben of weinig tijd hebt voor bovenstaande suggesties zijn deze supplementen een eventuele oplossing.

4) De mogelijke bijwerkingen van een laag testosterongehalte 

Mannen kunnen veel veranderingen doormaken wanneer ze ouder worden. Hieronder de meeste voorkomende 

  • Afnemend libido. Dit kan zijn: verminderd seksueel verlangen, minder spontane erecties – bijvoorbeeld tijdens de slaap – en onvruchtbaarheid.
  • Lichamelijke veranderingen. Verschillende lichamelijke veranderingen zijn mogelijk, waaronder meer lichaamsvet, minder spiermassa en -kracht, en een verminderde botdichtheid. Ook kun je minder energie hebben dan vroeger.
  • Emotionele veranderingen. Een laag testosterongehalte kan bijdragen aan een verminderde motivatie of zelfvertrouwen. Je kunt je verdrietig of depressief voelen, of moeite hebben om je te concentreren of dingen te onthouden.

Wist je dat… testosteron ervoor zorgt dat een embryo een jongetje wordt. Als er geen testosteron ontstaat wordt het embryo een meisje.

5) Medische oplossingen om testosteron te verhogen

Naast de natuurlijke manieren is er ook nog altijd de medische kant. Wanneer je echt merkt dat je problemen hebt met je mannelijke hormoon kan een bezoek aan de huisarts geen kwaad. Hieronder een selectie van medische oplossingen die op dit moment beschikbaar zijn. Let op: dit is géén medisch advies, benader altijd je huisarts voor professionele hulp.

5.1) Gels (Androgel en Testim)

Testosteron gel is een medicijn op recept dat rechtstreeks op de huid van een man wordt aangebracht – op de schouders en bovenarmen en/of buik, afhankelijk van het merk. Het geeft kleine hoeveelheden af die snel worden opgenomen via de dunne huid. 

5.2) Injecties 

Depo-testosteron injecties werden voor het eerst goedgekeurd in de jaren 80 en zijn een van de oudere geneesmiddelen in zijn soort op de markt. Het is een vloeistof en is ontworpen voor injectie diep in de bilspier. Het actieve ingrediënt is testosteron cypionate.

5.3) Pleisters om testosteron te verhogen – Androderm

Testosteron pleisters met androderm breng je gemakkelijk aan op de huid. De pleisters werken het beste wanneer ze elke nacht rond dezelfde tijd worden aangebracht en 24 uur blijven zitten. Ze geven geleidelijk een bepaalde hoeveelheid van het mannelijk hormoon af.

5.4) Boosters 

Fabrikanten van testosteronboosters zoals Testofen hebben hun producten aangeprezen als middelen om de spiermassa, kracht en geslachtsdrift bij mannen te vergroten. Tot de populairste testosteronboosters behoren producten die een combinatie bevatten van zink en d-asparaginezuur. Deze ingrediënten zijn in verband gebracht met een aantal bijwerkingen, waaronder agressiviteit, prostaatproblemen en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

6)  Veelgestelde vragen over testosteron

Word je agressief van veel testosteron?

Hoewel we agressiviteit vaak associëren met ‘veel testosteron’, is dit in de praktijk nooit bevestigd. Uit sommige onderzoeken blijkt zelfs dat agressie hoger was bij lagere levels van het mannelijke hormoon.

Kan je testosteron te laag zijn?

Dat kan, en het wordt in medische termen hypogonadisme genoemd. Bij een echt laag gehalte kan een dokter kiezen voor testosteron therapie, zoals een van de bovengenoemde medische oplossingen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.